Koffie voor of na het sporten?

Sommige mensen beginnen de dag graag met een bakkie (zwarte koffie) of een espresso. Het verschil tussen koffie en espresso zit ‘m in de hoeveelheid toegevoegd water. In ieder koffiedrankje zit echter cafeïne, wat de samenstelling ook is. Cafeïne is een stof met een stimulerende werking. Daarom kan een espresso je het gevoel geven dat je er weer tegenaan kunt. Je voelt je alerter en wakkerder. Zou die eigenschap van koffie een reden zijn voor sporters om koffie voor of na het sporten te drinken? Dat lees je in deze blog. 

Koffie en sport in het kort:

  • In koffie zit cafeïne, een stof met een stimulerend effect.
  • In sportvoeding vind je cafeïne ook vaak terug.

Cafeïne in koffie

Cafeïne is een stof die van nature in sommige planten voorkomt, waaronder de koffieplant, en beschermt de plant tegen ziektes en insecten. De stof kan achteraf onttrokken worden aan de koffieboon, maar er zal altijd een kleine hoeveelheid achterblijven. Er zijn verschillende manieren om cafeïnevrije koffie te maken, maar een betere benaming zou cafeïne-arm zijn. Dit is waarom mensen cafeïnevrije koffie drinken. Er zijn dus ook mensen die juist cafeïne willen consumeren. Daarom wordt er ook weleens cafeïne toegevoegd aan producten, zoals sportvoeding.

Cafeïne in pre-work-out drankjes

De laatste jaren is sportvoeding zoals eiwitpoeders, repen, shakes en pre-work-out formules steeds populairder geworden. Het wordt vaak gebruikt als ondersteuning bij het behalen van sportdoelen zoals het opbouwen van spiermassa, afvallen of het leveren van prestaties. Aan veel van deze sportvoeding is cafeïne toegevoegd vanwege de eerder genoemde stimulerende werking. Je krijgt met sportvoeding waarin cafeïne zit, in één keer een grote ‘energieboost’. In pre-work-outs vind je gemiddeld een hoeveelheid cafeïne die gelijk is aan twee tot drie espresso’s. Van cafeïne krijg je niet daadwerkelijk meer energie, maar het gevoel van alertheid en een verhoogde concentratie. 


De tekst gaat verder onder deze advertentie


Koffie voor of na het sporten

Met de informatie uit deze blog kun je voor jezelf antwoord geven op de vraag ‘koffie voor of na het sporten?’. De stimulerende werking van cafeïne kan voor het sporten zorgen dat je wat alerter bent. Cafeïne na het sporten kan juist een opwekkend gevoel geven als je uitgeput bent door een work-out. Naast het stimulerende effect dat cafeïne heeft, zijn er ook andere effecten van de stof bekend. Bijvoorbeeld het verstorende effect van cafeïne op de nachtrust en angstgevoelens of hoofdpijn12. Daarnaast is het voor zwangere vrouwen en mensen met hart- en vaatziekten medisch noodzakelijk om de cafeïne-inname onder een bepaalde hoeveelheid te houden. 

Is cafeïne voor of na het sporten goed?

De kenmerkende eigenschap van cafeïne is voor de ene persoon voordelig en voor de andere persoon nadelig. Er zijn ook mensen die het liefst cafeïnevrije koffie drinken en dus waarschijnlijk ook geen cafeïne innemen voor of na het sporten. Het voedingscentrum raadt aan om niet meer dan 400 mg cafeïne per dag binnen te krijgen en niet meer dan 200 mg per inname. Als je extra cafeïne voor of na het sporten neemt, is het dus belangrijk om de cafeïne-inname gedurende de dag in de gaten te houden. 


  1. Voedingscentrum. (z.d.). Koffie. Geraadpleegd op 1 december 2023, van
    https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koffie.aspx ↩︎
  2.  Drake, C. L., Roehrs, T., Shambroom, J. R., & Roth, T. (2013). Caffeine effects on sleep taken 0, 3, or 6 hours before going to bed. Journal of Clinical Sleep Medicine, 09(11), 1195–1200. https://doi.org/10.5664/jcsm.3170 ↩︎