Waar moet je op letten bij het kopen van koffiebonen?

Er zitten ontzettend veel verschillen in de kwaliteit van koffiebonen. Maar wanneer je weet waar je op moet letten heb jij altijd verse en hoge kwaliteit koffiebonen in huis. Zeker met de huidige klimaatveranderingen is het belangrijk dat je let op de producten die je koopt. Verschillende keurmerken kunnen aangeven hoe de boon wordt geproduceerd en of er rekening gehouden wordt met de natuur. Dus, waar moet je op letten bij het kopen van koffiebonen? We vertellen je hier meer!

Waar moet je op letten bij het kopen van koffiebonen?

Houdbaarheidsdatum of branddatum?

Koffie is één van de weinige producten dat niet echt bederft. De houdbaarheidsdatum die op sommige koffieverpakkingen staat is dus niet echt maatgevend. Waar je wel op moet letten is de branddatum. De branddatum staat helaas niet op elke koffieverpakking, maar wel altijd op de verpakkingen van specialty koffie. Koffie gaat namelijk sterk in smaak achteruit wanneer het gebrand is, je wil dus niet te lang wachten met het drinken van de koffiebonen. Koffiebonen zijn 1 – 6 weken na branding het lekkerst. De branddatum is veel maatgevender voor de versheid en kwaliteit van de boon dan de houdbaarheidsdatum.

Weet jij waar je koffie vandaan komt?

Transparantie is bij koffie heel belangrijk. Op specialty koffie verpakkingen zie je het land van herkomst, het gebied waar het groeit, de hoogte, de plantensoort, het proces na het plukken en de branding. Wanneer de koffie een single estate (dan komen de bonen bij één boer vandaan) is, dan wordt ook de boerderij vermeld waar de koffiebonen vandaan komen. Ook kunnen specialty koffie inkopers veel inzicht geven in de prijs die zij voor de koffiebonen betalen. Een specialty koffiebrander zet ook altijd de smaken erop die je kunt proeven in de koffiebonen.

Wanneer deze informatie niet op de zak vermeld staat, heb je dus eigenlijk geen idee wat er met die bonen is gebeurd voordat het in je kopje beland.

Hoe duur is kwalitatieve koffie?

De prijzen zijn het afgelopen jaar flink gestegen door de klimaatveranderingen en de Corona-crisis. De prijs van specialty koffie varieert nu tussen de €6,00 – €15,00 per 250 gram. Koffie in deze prijsrange heeft over het algemeen een hoge kwaliteit. Hoewel, aan de hand van een prijs is het lastig te zeggen of een koffie goed is, want de verkoper mag dit zelf bepalen. Gebruik de prijs dus niet als maatstaf.

Welke koffiebranding is het beste?

De branding bepaalt de smaak van koffie. Wanneer een koffieboon heel snel en donker gebrand wordt verliest het veel van zijn smaken en gaat het verbrand smaken. Om de smaak van de boon goed naar voren te laten komen moet de boon langzaam gebrand worden, dit heet ook wel ‘slow roasting’. Dan hebben alle smaken in de boon de tijd om te ontwikkelen. Een licht tot medium gebrande boon bevat nog veel verschillende smaken. Toch blijft het heel persoonlijk welke smaken jij lekker vindt en welke branding bij jou past.

Welke certificeringen staan op koffie?

Er zijn verschillende certificeringen mogelijk voor koffie. Fair trade Max Havelaar, Direct Trade, Rainforest Alliance en FSC zijn de meest voorkomende certificeringen voor koffie. Fair Trade Max Havelaar staat ervoor dat boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun koffie. Direct Trade wil dat inkopers direct inkopen bij de boer. Rainforest Alliance zet zich in voor het behoud van natuur en milieu. En de FCS zet zich in voor het behoud van bossen bij de productie van koffie, dit bevordert de biodiversiteit. Deze certificeringen zijn dus erg belangrijk voor mens en milieu en jij kan helpen door producten te kopen met deze certificeringen.

Wil je meer weten over koffie?

Nu weet je waar je op moet letten bij het kopen van koffiebonen, maar wil je meer leren? Wij leren je heel graag meer over koffie. We vertellen je alles van ‘seed to cup’, de verschillende proces methoden, de honderden verschillende smaken en we leren je natuurlijk zelf de perfecte espresso te zetten en latte art schenken. Klinkt dit goed? Meld je dan aan voor een van onze barista workshops!