De nieuwe generatie koffiedrinkers
De wereld van koffie is altijd in beweging, en met de komst van Gen Z waait er een frisse wind door de koffiecultuur. Deze generatie, geboren tussen 1997 en 2012, is niet zomaar een groep die snel een kopje koffie drinkt. Zij brengen nieuwe verwachtingen en gewoontes met zich mee die specialty coffee merken goed begrijpen. Wat houdt de nieuwe generatie koffiedrinkers in, en wat betekent Gen Z voor specialty coffee?
Gezondheid en duurzaamheid
Gen Z zoekt niet alleen een lekkere kop koffie, maar ook het verhaal achter de koffie. Uit onderzoek naar de houding, het gedrag en de bewustwording van Generatie Z met betrekking tot producten (Nikolić et al., 2022)¹ blijkt dat deze generatie zich sterk bewust is van milieuproblemen en maatschappelijke kwesties. En dat zie je terug in hun keuzes. Plantaardige melk is niet langer een trend, maar eerder een norm. De ecologische voetafdruk van bijvoorbeeld havermelk is een stuk lager dan die van koemelk, en is belangrijk voor deze generatie. Duurzaamheid is dus een must. Maar het gaat verder dan melk! Ze willen dat hun koffie afkomstig is van boeren die eerlijk behandeld worden, en merken die zich inzetten voor een duurzamere wereld krijgen veel waardering.2
The power of social media
We kunnen Gen Z niet bespreken zonder de kracht van sociale media te benoemen. Deze generatie is opgegroeid met technologie en actief op platforms zoals Instagram, TikTok en YouTube, waar ze niet alleen hun koffie delen, maar ook zelf nieuwe trends creëren. Koffie moet voor hen niet alleen goed smaken, maar ook visueel aantrekkelijk zijn.3 Een mooie latte art of een esthetische mok draagt bij aan de ervaring. Veel bedrijven spelen hierop in door hun producten visueel aantrekkelijk te presenteren en juist het verhaal achter de koffie te benadrukken. De sociale kanalen zijn de perfecte platforms om passie te uiten, tips te geven en anderen te inspireren. Zo wordt koffie meer dan alleen een drankje: het wordt een ervaring die ze graag met iedereen delen.
Koffie met een doel
Maar het gaat voor Gen Z niet alleen om esthetiek en smaak. Ze willen dat hun favoriete koffietentjes zich inzetten voor maatschappelijke kwesties en vinden het belangrijk dat bedrijven hun waarden delen. Denk hierbij aan gendergelijkheid, eerlijke arbeidsomstandigheden en de rechten van koffieboeren. Deze generatie zoekt meer dan alleen een goed product: ze willen dat hun aankopen bijdragen aan een betere wereld.¹
Bij LeRine geloven we ook in de kracht van sociale verandering. Daarom zijn we een fundraiser gestart ter ondersteuning van de International Women’s Coffee Alliance (IWCA), een organisatie die zich inzet voor de rechten van vrouwelijke koffieboeren wereldwijd. Met jouw steun helpt IWCA vrouwen toegang te krijgen tot middelen, kennis en markten, waarmee zij duurzame verandering kunnen creëren. Wil je hier meer over weten? Bezoek dan onze IWCA pagina en doneer!
De rol van specialty coffee
Gen Z is steeds meer op zoek naar producten met een verhaal. Waar komt de koffie vandaan? Hoe wordt het geproduceerd? Specialty coffee biedt deze transparantie. Het verhaal achter elke boon en duurzame praktijken van de koffieboeren zijn belangrijker dan ooit. Koffie is voor deze generatie niet zomaar een drankje: het is een statement, een ervaring en een verhaal dat ze willen delen, samen met de wetenschap dat koffie goed is voor de planeet. Specialty coffee deelt veel waarden met die nieuwe generatie koffiedrinkers. De focus op ethische en duurzame productiemethoden en sterke sociale verantwoordelijkheid maken specialty coffee en Gen Z een match made in coffee heaven.